Djævlen sidder i....

I møbel og designbranchen og i modebranchen vælter messerne over hinanden i januar og februar.

Jeg er både personligt og professionelt nysgerrig, men må dog prioritere min indsats. Denne sæson bliver det til en dag til Modeuge i København, en dag på Formland i Herning og et par dage i Stockholm under Designweek Sthlm.

Alle steder er jeg er på jagt efter trenden, for selvom jeg har et slow-udgangspunkt, forholder jeg mig til trend. Det gør vi heldigvis alle sammen.

Djævlen sidder i detaljen, plejer man at sige.

Jeg har scannet messerne Revolver og Ciff på modeugens første dag, og jo, detaljerne betyder en hel del. Men skal jeg skal sammenfatte trenden, så vil jeg mene, at djævlen sidder i at løfte sin grad af bæredygtighed og i at iscenesætte de medgåede håndværksprocesserne, i farven, i volumen, i teksturer og i unisex og multietnisk.

Man kan absolut finde belæg for andre vinkler. Er man mere til ”hæng op og dryptørre, fake silke, bindebluser med print” findes de stadig udbudt i store mængder og i alskens kulører.

Tilbage til mine iagttagelser:
Djævlen sidder i bæredygtigheden. At tage ansvar så godt man kan, er ikke længere en lille niche men en konkurrenceparameter. Som bevidst forbruger er det så godt som umuligt at lukke øjnene for, at tekstilindustrien i den konventionelle forstand har været et ressourcekrævende svineri. Men hvor der er vilje, er der vej. Flere og flere virksomhederne søger at gøre det bedre, og de tilstræber transperens omkring hele værdikæden, og de tilskynder forbrugerne til at tage vare på deres tøj frem for at købe og smide væk. Heriblandt det relativt nye Stockholmbasserede ”A Part Of Heart” som laver loungewear

Djævlen sidder i volumen. Ikke siden mine tidlige dage i modebranchen har silhuetterne været så generøse, der er kaftans, oversized skjorter, dekonstruede former og mere humor end længe. For ikke at tale om mange fine bukser med brede ben, flere af dem i fløjl, f.eks fra det ligeledes svenske ”The Cords” som er etableret af de driftige iværksættere, som også står bag Happy Socks. Apropos fløjlsbukser så fylder arbejderlooket igen i modebilledet med skønne jakker, overall, og kedeldragter.

Djævlen sidder i farven. Jeg lever og ånder for brugen af farver. Ofte ender jeg med en dristig grå eller camel eller en vovet mørkeblå, men den er udvalgt med omhu. Lige nu drages jeg af kanelfarvet og af brændte rosa-orange-gyldne nuancer og til min meget store glæde svarer moden på mine længsler både, hvad de farver angår, og hvad angår et smukt udvalg af støvede blå i hele spændet fra petrol til blæk. (Kanel, rosa og gyldne farver var ikke ydet stor retfærdighed i messelyset, dem vender jeg snarest tilbage med på anden vis).

Apropos farver, på Ciff i Bella Center udstillede Max Lamp sit ”Diy Chair” projekt, hvor man af 31 identiske pinde kan bygge og male egne stole, lige til at tage med hjem som souvenir. – Djævlen sidder også i håndværksreferencerne, og de cooleste bygger selv!

Djævlen sidder i unisex og multietnisk. Aldrig har jeg set så mange udstillere i alle andre kulører end bleghvid, aldrig har jeg set så mange smukke kampagnebilleder med modeller med brun hud. Aldrig har jeg set så mange koncepter uden Mr eller Mrs i adressefeltet, tøjet passer til de, som synes om det og de, som bruger det. Bland det fineste, jeg så, var Marché Noir Paris, som mikser traditionelle tekstiler fra Ghana med et moderne urbant look

Mode er en opfordring til at lege med, til at lade sig forføre, til at drømme og iscenesætte. Det kan sagtens gøres uden at skifte hele garderoben ud hver sæson. Lad dette være en opfordring til at købe lidt men super godt fra brands, du kan stole på både, når det gælder deres code of conduct og, når det gælder deres kvalitet.

follow on Instagram
Icon depicting heart 34
Instagram bild
Icon depicting heart 70
Instagram bild
Icon depicting heart 37
Instagram bild
Icon depicting heart 75
Instagram bild
Icon depicting heart 79
Instagram bild
Icon depicting heart 83
Instagram bild