Hurtigkarl

Reklame for
Håndværk Bookazine
Paper Cut
Kont IG
Sarah Hurtigkarl

Jeg var i Stockholm sidste uge, som de af jer, der følger med på Instagram, nok har noteret.

Det var jeg, fordi jeg skulle lave et interview til HÅNDværk bookazine no 2, som udkommer til marts.

Jeg benyttede lejligheden til at gå forbi Paper Cut og Konst IG, mine to favoritbutikker i Stockholm når det gælder bøger og magasiner. De har begge HÅNDværk bookazin no 1 på hylderne. Det glæder mig meget!

Jeg var også forbi Sarah Hurtigkarl. Sarah er guld-og sølvsmed, og hun deler mit gamle showroom på Närvavägen tæt på Karlaplan med 5 kolleger.

Sarah er dansk, og jeg kender hende oprindelig fra København, hvor hun i 2007 blev uddannet hos Lina Christensen, som jeg dengang havde et tæt samarbejde med.

Efterfølgende flyttede Sarah til Stockholm og tog en bachelor på Konstfack University of Arts, Crafts and Design. Fra Stockholm gik turen til London, hvor hun læste sin kandidatuddannelse på Royal College of Art.

Efter studieforløbet slog Sarah sig igen ned i Stockholm, hvor hun etablerede værksted, og hvor hun har stiftet familie.



Måltidskunst

Hurtigkarl – navnet dufter af mad og måltid. Sarah er datter af Jan Hurtigkarl og barnebarn af Roy Hurtigkarl, og hendes nedarvede interesse for måltidskunst synes at være et uundgåeligt udgangspunkt. I hvert fald for den del af Sarah Hurtigkarls virke som peger i kunstnerisk retning. Hun har til snart mange forskellige udstillinger skabt skeer eller måske mere korrekt fabuleret over skeen som objekt. Nogle af hendes skeer som f.eks. strandstenene med de påmonterede skeblade er små kunstgenstande. Andre som de små saltskeer er virkelig smukke brugsgenstande.

Apropos salt så er østersskallen i sølv, som jeg har fotograferet ( med tilhørende saltske) til HÅNDværk bookazine no 1 (til bords med håndværk), et forstudie til en serie saltkar som Sarah har lavet til den danske ambassade i Tokyo til projektet " Dining with Design.

Sarah sælger både sine smykker og sit korpus sølv fra værkstedet på Närvavägen men også fra flere forskellige butikker i Stockholm.

Hendes netværk er efter 12 år med mere eller mindre fast tilknytning til Stockholm veletableret. Det mærker hun, dels på at hun får flere og flere private kunder, oftere bliver inviteret til at udstille og senest også på, at hun bliver opsøgt i forbindelse med designopgaver og udsmykninger.

Sarah supplerer sit virke som guld-og sølvsmed og designer med en deltidsstilling som uddannelsesleder på Nyckelvikskolans metalformgivningslinje. Et virkelig godt job som er både fagligt og personligt udviklende, fortæller Sarah, ”der er måske bare fire af den type jobs på mit område i hele Stockholm, jeg har været heldig, og jeg satser på at blive på Nyckelvikskolan i rigtig mange år”. Med det svarer Sarah indirekte på mit spørgsmål om, hvorvidt det trækker at komme tilbage til København? Og hun uddyber, ” jeg trives godt her, det er her mit netværk er, mine børn er svenske, min kæreste er svensk, og min familie er i øvrigt spredt for alle vinde, vi er vant til at rejse for at mødes, det eneste, jeg savner, er at udtrykke mig på mit modersmål i det daglige”!



Hurtigkarl i Tokyo


Tilknytningen til Danmark fejler dog intet!

Sarahs saltkar er som nævnt en del af et nyt spisestel ”Dining with Design” som Statens Kunstfond har sendt til Tokyo. Stellet er kurrateret af Margrete Odgaard og enkeltdelene skabt af 17 danske kunsthåndværkere og designere. Mange af genstandene i stellet er specielt udviklet til projektet, andre er i produktion hos danske eller japanske producenter.
Spisestellet bliver en del af det faste spisestel på ambassaden og vil dermed præsentere ambassadens gæster for samtidig dansk kunsthåndværk og design af højeste kvalitet.

Ambassaden indvier stellet ved et stort arrangement om dansk design, sundhed og fødevarer den 29. november. Stellet består af service til 32 personer og det vil blive brugt til både officielle middage og møder i residensen.

Stellet består af:
Smørrebræt - Line Depping
Smørskål - Jacob Jørgensen
Suppetallerken/skål - Anne Tophøj
Middagstallerken, desserttallerken og peberbøsse - Gurli Elbækgaard
Bordkortholdere - Mariko Wada
Center piece - Ole Jensen
Smørekniv - Chris L. Halstrøm
Tekande, mælkekande og sukkerskål - Kirsten Sloth
Saltkar i sølv - Sarah Hurtigkarl
Servietter med print af bambusflet - Anne Fabricius Møller
Brødkurv - Akikokenmade
Cylinder med te/kaffeglas, petit four skål og avec glas - MBADV
Bestik, vandglas, vinglas, ølglas - Cecilie Manz for Actus
Thermokande - Holmbäck/Nordentoft for Stelton
Frokosttallerken, fade og kop - Louise Campbell for Royal Copenhagen
Vandkaraffel - Peter Svarrer for Holmegaard
Dug - Margrethe Odgaard for Georg Jensen Damask