Med tramper og skafter

Reklame for:
Foto Rigetta Klint
Silkeborg Uldspinderi


Karin Carlander er uddannet væver fra Skolen for Brugskunst i København (nu Kunstakademiets Designskole, KADK) i 1987.

Karin driver virksomheden Karin Carlander, som holder til i et stort lyst lokale på den tidligere knivfabrik i Rådvad nord for København, her foregår al vævning af ”one off” og al produktudvikling til den maskinvævede kollektion Textile No. Karin Carlander varetager desuden jobbet som administrativ chef for Snedkernes Efterårsudstilling.

Karin er væver med stort V. Det er hendes job, det er hendes livsstil, og det er hendes mission at værne om håndværket. Hun finder det dybt meningsfyldt at lave brugstekstiler.

Karin Carlanders egen maskinvævede linje Textile No består af multifunktionelle stykker i hør, som kan bruges til servietter, karklude, viskestykker, håndklæder og duge. Såvel dyrkning af hørfibrene som forarbejdning og vævning af de færdige produkter finder sted i Europa og er certificeret Masters of Linen.



Karin Carlander for Silkeborg Uldspinderi

Netop nu er Karin Carlander aktuel med en serie plaider i Silkeborg Uldspinderi regi. Jeg har besøgt Karin i Rådvad for at lave billeder og for at høre nærmere om det samarbejde!

”Nu bliver det meget teknisk,” siger Karin og forklarer, at hendes mission er at udtrykke sig med så få tråde som muligt og med så få skafter og tramper som muligt. Hun fortsætter adspurgt om forskellen på hendes valg af vævninger til sin egen produktion af viskestykker og valget af mønster til de plaider, som hun har designet for Silkeborg Uldspinderi: ”Mine mønstre for Silkeborg er lidt mere komplicerede end min egne. Det er de blandt andet, fordi ulden inviterer til at arbejde tredimensionelt.

Jeg har været optaget af bindepunkterne, altså der hvor trådene møder hinanden. Det er bindepunkterne, som stabiliserer. Ligger de tæt bliver tekstilet fast, er der færre, bliver det blødere og mere føjeligt. Det er en balance, men en plaid skal jo i modsætning til et viskestykke være blødt. Dog må trådene ikke være så lange, at man hænger i”!

Man forstår Karins forankring i håndværket, og at det er med afsæt i håndværket, hun laver sine designs. ”Jeg arbejder altid som udgangspunkt først i sort/hvid,” fortæller hun. ”Det giver mulighed for at holde fokus på mønstret, og så elsker jeg det sorthvide, det grafiske. Først når mønstret er på plads, farvesætter jeg”.

”Det har været en fornøjelse at arbejde med Silkeborgs garnkort,” fortæller Karin Carlander. ”Det er omfattende og vidner om et højt fagligt niveau. Et drømmesamarbejde for en nørd som mig. Og så har de været modige. Vi har lavet plaider med asymmetriske mønsterforløb inspireret af den prøvevævning, jeg havde på væven, da Silkeborg besøgte mig første gang,” afslutter Karin samtalen.




#silkeborguldspinderi19