Mizu - Moving on Water

Reklame for:
Foto Rigetta Klint
Pernille Snedker Hansen/Snedker Studio


Jeg forestiller mig, at du er stødt på hendes gulve, møbler eller vægdekorationer før. Jeg er i al fald.

Pernille Snedker Hansen er uddannet tekstildesigner fra Designskolen Kolding, og hun er master i ”Narrative Environment” fra Central Saint Martins College of Art and Design i London.

Jeg stødte første gang på hendes arbejde, mens jeg boede i Stockholm. Det var i 2009 eller måske 2010!

Det var guldsmed Lina Christensen, som introducerede med begejstring. Pernille var begyndt at lave farvestrålende gulvbrædder ved hjælp af en imitationsteknik, som traditionelt har været brugt til marmorering af papir til eksklusive bogomslag.

Det var ikke bare Lina, som var begejstret, det samme var mange andre. Og ikke nok med at Pernilles arbejde blev rost i høje toner, de marmorerede trægulve ”Marbelous Wood” spredte sig som ringe på vandet, og i 2012 modtog hun magasinet Wallpaper’s designpris. Prisen og den efterfølgende omtale har givet adgang til et stort internationalt publikum. Især er hun efterspurgt samarbejdspartner til indretningsopgaver i USA og i Dubai. Foruden trægulve marmorerer Pernille også på papir og på møbler. Hendes møbler har senest været udstillet på Udstillingen Japan Retur hos A Petersen.


Udvikling

I lang tid fremstillede Pernille, som marmoreringstraditionen foreskriver det, alle værker individuelt og i hånden.

Sådan kunne det ikke blive ved, eller rettere det kunne det måske godt, men i så fald ville der være en naturlig begrænsning for, hvor store opgaver hun kunne påtage sig. Og ærligt talt fortæller Pernille, så ville det relativt ensformige arbejde måske også blive kedeligt i længden. Det er udviklingsprocessen, som er (mest) interessant.

For at få hjælp til at udvikle, ikke sit design, men sin virksomhed, søgte og fik Pernille Snedker Hansen i 2018 Boligfonden Kubens Spirekasselegat. Derefter søgte hun Boligfonden Kuben om at rykke op på det næste niveau og fik et iværksætterlegat og adgang til mentorhjælp.

Legatmidlerne er gået til at udvikle en digitaliseringsproces, således at de marmorerede trægulve kan realiseres i større skala. Hvilket er til glæde for hendes kunder, men absolut også for hende selv. Hun har nu mulighed for at tilbringe en større del af arbejdstiden med at arbejde kreativt i stedet for monoton produktion.

Foruden arbejdet med at optimere produktionen har Pernille brugt af midlerne til udvikling af en metode for visualisering af sin arbejdsproces. En del af støtten er således blevet brugt til at finansiere hendes første separatudstilling i Danmark ”Mizu - Moving on Water”. Udstillingen kan et par dage til ses på Offcinet i Bredgade i København.


Japan i Bredgade


Hvor Pernilles arbejder hidtil har været holdt i stærke næsten psykedeliske farver, så er hendes værk på udstillingen Mizu, holdt i én farve, den karakteristiske Japanske blækblå.

MIZU betyder vand på japansk, og med vand som tema og inspiration og med afsæt i en nylig afholdt studierejse til Japan har Pernille skabt et nyt mønster på træ. Et mønster som ligger i forlængelse af hendes tidligere stærkt farvede Marbelous Wood.

De besøgende på udstillingen har haft mulighed for at opleve Pernille arbejde og dermed mulighed for, på tæt hold, at følge designprocessen forud for et nyt gulvdesign.

Centralt i udstillingen er placeret et stort bassin, hvor hun hver dag kl 15 demonstrerer sin teknik, den japanske Suminagashi teknik som går tilbage til år 700. Mestrene arbejder i en tilstand af flow, hvor hånden og ånden arbejder med de flydende og flygtige farver på vandoverfladen.

Teknikken går kort fortalt går ud på at vandet sættes i bevægelse, og derefter tilsættes farve drypvis. Når det marmorede mønster toner frem i vandoverfladen, samles farven op på papir. Papiret bruges som forlæg for bemalingen af møbler eller gulve, som forlæg for print eller som et originalværk i sig selv.

Udstillingen viser også Pernille Snedkers Hansens eget design af japansk inspireret håndværktøj.



Tak fordi du inviterede mig Pernille. Dit stille, kontrollerede og dog spontane arbejde med farven i vandet, i respekt for materialernes og elementets eget iboende liv gjorde dybt indtryk. – Og gulvbrædderne, dem begærer jeg!

Udstillingen Mizu - Moving on Water på Officinet kan ses frem til og med søndag d 6. oktober.


Åbningstider: 12.00 – 16.00


Officinet -Danske Kunsthåndværkere & Designere
Bredgade 66
1260 København K.

Herefter kan Pernille Snedker Hansen kontaktes gennem sin hjemmeside her