Mit sommerkøbenhavn #10

Reklame for:
Foto Rigetta Klint
Vibeke Fonnesberg Schmidt

Pludselig talte alle om Frederiksgade 1. Jeg besøgte huset for 3 somre siden i 2016, da jeg var ved at flytte tilbage til København fra Stockholm, og forstod, at det hus er blevet til noget helt særligt.

Ud mod St Kongensgade ligger møbelforretningen ”NYT I BO”, den er en institution. Alle designinteresserede i min generation og dem som er lidt ældre end mig, har haft et ærinde der!.

NYT I BO blev etableret i 1969 af den jyske forretningsmand Holger H Kvist i samarbejde med arkitekt Aksel Dahl. Butikken havde sin storhedstid i 70erne og 80erne. Efter Holger H Kvists død 2008 overgik butik og ejendom til en fond som nu driver både NYT I BO og ejendommen, som nu hedder FG1. FG1 fungerer som showroom og arbejdsplads for en lang række designvirksomheder, både etablerede og mindre etablerede. Her er både plads til de sikre kort og til mere eksperimenterede virksomhed. For blot at nævne nogle få: House of Finn Juhl, Getama, FILE UNDER pop og PLEASE WAIT to be SEATED.

Første gang jeg var i huset var fordi jeg skulle besøge Please Wait To Be Seated. Jeg havde hos dem, mens jeg var i Stockholm, købt Egon Eirmanns skrivebord og skulle supplere med kontorstole.

Anden gang jeg var i FG1 var sommeren 2017 under 3days of design, og da løb jeg på Vibeke Fonnesberg Schmidt, som har sit studio i huset. I går var jeg tilbage!

Vibeke er oprindelig keramiker, og som sådan arbejdede hun mange år. Finjusterede sit formsprog og fandt sin stil. Hun er uddannet i Japan og i Danmark og har rejst meget i Italien fortalte hun. Hun var passioneret som keramiker, men mødte i materialet nogle begrænsninger i forholdet til det hun gerne ville. Var et smut forbi at arbejde i træ inden hun tilfældigvis fik øje på plexiglasset og i 2012 skiftede hun helt spor.

Jeg blev så betaget af Vibekes designunivers der sidste sommer. Hun laver lamper i plexiglas. De er helt anderledes end noget jeg har set før. Det eneste jeg kommer i tanke om, som er i samme familie, er MARNI tøjkollektioner. Den association får jeg dels pga. farvevalget, dels fordi Vibeke ligesom MARNI formår at lave produkter, som ikke besidder tidens herskende ”god smag” stereotype koder, men som alligevel eller på grund af det, ser så hamrende eksklusive ud (og er det!)

Sjovt at jeg tænkte på italienske MARNI, da jeg så hendes lamper første gang. Det er netop gennem det Milanobasserede galleri Nilofar i hænderne på kurator Nina Yashar, Vibeke har fået sit internationale gennembrud.

”Stilmæssigt og i forholdet til at tænke anderledes på materialer, har jeg helt sikkert været godt hjulpet af min mangeårige veninde som bor i Milano. Hun handler med vintagemøbler og kender alle gallerierne. Det, som jeg gennem årene har lært ved at følge med hende rundt, uden at vide at det skulle blive nyttigt, kommer mig til gode nu. Vi er så tilbøjelige til at tænke om os selv her i Skandinavien, at vi har nået designverdenens højeste udviklingstrin, men der foregår altså ret interessante ting andre steder også.”

Vibeke har næste udelukkende internationale kunder, det har gjort, at hun som kunsthåndværker er kommet i den ret enestående situation, at hun har kunder som kan betale, endda betale mange penge, for det hun laver. ”For første gang i mit arbejdsliv er det ikke et issue at få betalt” fortæller hun. ”Jeg har altid tænkt, også da jeg lavede keramik, at de rette kunder, som kan og vil betale, findes derude. Det er bare et spørgsmål om at møde dem”.

At mødes er ikke længere så svært, internettet forener hvem som helst om hvad som helst. ”Under seneste 3days og design fik jeg besøg af en kvinde fra Korea, hun havde på detaljeniveau styr på hvad jeg laver, det er ret fascinerende” fortæller Vibeke ” og for nylig kom det sødeste ægtepar fra New York, de er i gang med at indrette deres hus og de havde forelsket sig i tanken om at de skulle have en lampe fra mig som et centralt element i det ene rum.”

Vibeke betragter sig selv som kunsthåndværker, og det er med den selvforståelse, at hun fortsætter med at nørde materiale, form og farve. Ingen lampe forlader hendes studio uden at hun har forholdt sig til mindste detalje. Ikke sjældent er lamperne specialbyggede til et bestemt rum og ofte er kundes ønsker om farver og ikke mindst størrelse med som en væsentlig faktor når lampen designes. ”Det er godt med rammer” siger Vibeke afslutningsvis.

follow on Instagram
Icon depicting heart
Instagram bild
Icon depicting heart
Instagram bild
Icon depicting heart
Instagram bild
Icon depicting heart
Instagram bild
Icon depicting heart
Instagram bild
Icon depicting heart
Instagram bild